REWARD x Gen-Z: Gen-Z op de werkvloer, wat zijn de kansen?
In september van dit jaar organiseerde wij REWARD. Met 150 aanwezigen, een keynote presentatie, meerdere panelgesprekken en break-out sessies kunnen we niets anders zeggen dan dat het evenement een groot succes was. Of je er nu bij was en een opfrisser wilt, of niet aanwezig was maar wel geïnteresseerd bent in waardevolle inzichten, we hebben twee blogs voor je klaarstaan. Dit is de eerste in de reeks.
De titel van het tweede panel van de dag, 'Maak je klaar voor Gen-Z!', zegt eigenlijk wel genoeg over het onderwerp: Gen-Z. Het is een generatie die bekend staat als uitgesproken en impact willen impact maken. En die impact, die willen ze nu. Maar is dat alles wat Gen-Z is? Dit panel was opgezet om dat te ontdekken! In het panel zaten Ibo Metz (Van Lanschot Kempen), Sjoukje de Vries (Innovation Boosters) en Emma Agricola (Gen-Z-specialist).
Natuurlijk is de stempel die op een generatie wordt gedrukt niet op iedereen van toepassing. Maar er zijn zeker kenmerken die vaak voorkomen bij Gen-Z'ers. In deze blogpost bespreken we Gen-Z en hun waarde voor de rest van je bedrijf. We bekijken Gen-Z vanuit twee invalshoeken: hun kenmerken en tips voor werken met Gen-Z.
Kenmerken (die kunnen worden omgezet in voordelen)
- Of het nu ook klopt of slechts een generalisatie is, het panel besprak enkele kenmerken van Gen-Z die in eerste instantie misschien vervelend lijken, maar die goed kunnen worden omgezet in voordelen. Laten we er een paar doornemen.
- Gen-Z vraagt ‘waarom?’. Waarom dingen zijn zoals ze zijn. Dit geldt voor 'de wereld' in het algemeen, maar kan ook van toepassing zijn op je bedrijf. Ze kunnen vragen waarom een managementpositie wordt gegeven op basis van jaren aan ervaring, niet op basis van geleverd werk. Ze willen zo snel mogelijk invloed op de wereld hebben. Dat kan de reden zijn dat een Gen-Z'er al probeert een managementpositie te bemachtigen. Dat lijkt misschien te vroeg, maar het maakt deel uit van hun proces om hun weg in de wereld te vinden.
- Gen-Z’ers verlangen naar zekerheid. Ze zoeken veiligheid en denken dat een managementrol misschien wel de manier is om die zekerheid en veiligheid te behalen. Ze willen gehoord worden en een goed salaris hebben. Volgens Emma Agricola is dat het soort zekerheid waar ze naar op zoek zijn.
- Gen-Z is anders opgevoed dan jij. Dat geldt zelfs als je een millennial bent. Ze zijn opgegroeid in een superdigitalere wereld en kunnen alles snel dubbelchecken (en dat doen ze ook). Ibo Metz vindt dat ze ook moeten worden geholpen, omdat het nog steeds jonge mensen zijn die moeten groeien.
- Volgens Sjoukje de Vries is het ook goed dat Gen-Z de status quo uitdaagt. Wuif de 'waaroms' van Gen-Z niet zomaar weg: het kan daadwerkelijk helpen om bij vastgeroeste ideeën de vraag te stellen waarom dat eigenlijk gaat zoals dat gaat.
Tips om te werken met Gen-Z (van een Gen-Z-specialist)
Gen-Z lijkt niet per se een gemakkelijke generatie om mee te werken. Tijdens het REWARD evenement vroegen we het iedereen in het publiek om hun hand op te steken als ze moeite hebben met werken met Gen-Z. De meeste handen gingen omhoog. Toch heeft Gen-Z, zoals we hierboven besproken hebben, veel voordelen: ze zijn ambitieus, technisch vaardig, en stellen misschien juist de vragen die goed zijn voor jouw bedrijf. Dus, als je besloten hebt om toch Gen-Z aan te nemen, dan we hier een paar tips voor hoe je met Gen-Z kunt werken:
- Mentor Gen-Z. Vooral als generaties kunnen worden gecombineerd. Probeer ook een opzet met omgekeerde mentoring, zodat de oudere generatie ook weer wat van Gen-Z kan leren.
- Flexibiliteit is het antwoord: dingen moeten flexibel zijn. Denk aan een flexibel budget voor vakanties, flexibele mobiliteit en hybride werken, maar ook flexibiliteit in ontwikkeling. Werknemers weten zelf wat ze moeten leren.
- De balans tussen flexibiliteit en community is essentieel. Thuiswerken of in een hybride setting werken is populair onder jongere generaties. Tegelijkertijd is het belangrijk om een gevoel van samenhorigheid en verbondenheid te creëren, omdat we nou eenmaal leren van samen werken en samenwerking.
- Onderschat het effect van het feit dat Gen-Z sneller heeft moeten afstuderen dan de generaties daarvoor — en ook deels vanuit huis. Als er meer tijd was geweest – en tijd is beperkt als je een lening moet afsluiten voor je studie – zouden er meer mogelijkheden zijn geweest voor stages, bijvoorbeeld. Dat zou de jongere generatie al meer tijd hebben gegeven om te leren, wat ze nu soms nog tijdens hun eerste baan moeten doen.
- Investeer in persoonlijke ontwikkeling. Wanneer iemand een bedrijf binnenkomt, dan zou er gelijk een gesprek moeten zijn over wat mensen willen in hun carrière en waar ze naartoe willen. Alleen op die manier kunnen (jonge) werknemers direct werken aan hun doelen.
- Communicatie is cruciaal. Bremg werknemers samen zodat secundaire arbeidsvoorwaarden als groep besproken kunnen worden.
- Gen-Z wil transparantie, zodat ze weten welk bedrijf aansluit bij hun eigen ideeën, normen en waarden.