Algemene Voorwaarden 3 september 2024
Algemene Voorwaarden
Alleo B.V. en Alleo Platform Transactions B.V.
Versie: 3 september 2024
Deze Algemene Voorwaarden bestaan uit de volgende delen:
Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen (deze gelden in alle gevallen)
Hoofdstuk 2 – Specifieke bepalingen over de dienstverlening door Alleo
Hoofdstuk 3 – Specifieke bepalingen over de dienstverlening door Alleo Platform Transactions
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
1. Inleiding
1. Alleo biedt het Platform aan; een platform voor flexibele secundaire
arbeidsvoorwaarden waar Klant bepaalde voordelen, extraatjes en informatie kunnen
aanbieden aan hun Werknemers en salariscomponenten kunnen flexibiliseren (hierna:
"Benefits"). Flexibilisering van salariscomponenten ziet op flex vakantiegeld, dagen
aan-/verkopen en flex pensioen.
2. Alleo Platform Transactions is de partij die de inkoop van Benefits financieel afwikkelt.
Inkoop van Benefits geschiedt door Klant ten behoeve van haar Werknemers.
Bestellingen via het Platform bij derden leiden ertoe dat Alleo Platform Transactions op
eigen naam de betreffende goederen en diensten bij de Partner afneemt, op bestelling
(order) en voor rekening van Klant, ten laste van het door Klant beschikbaar gestelde
Budget. Alleo Platform Transactions draagt zorg voor de financiële afwikkeling door
Partner de verschuldigde vergoeding te betalen.
3. De Overeenkomst bestaat uit twee afzonderlijke overeenkomsten voor de hiervoor
genoemde dienstverlening; één met Alleo en één met Alleo Platform Transactions.
Ieder van hen is een zelfstandige contractspartij die niet aansprakelijk is voor de
handelingen van de ander. Daarmee wordt ook bereikt dat vooruitbetaalde budgetten
bij Alleo Platform Transactions zijn ondergebracht en daarmee zijn afgezonderd van de
bedrijfsactiviteiten van Alleo.
2. Definities
1. In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Algemene Voorwaarden: deze door Alleo B.V. en Alleo Platform Transactions B.V.
gehanteerde algemene voorwaarden;
b. Alleo: Alleo B.V., gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende te Omval 300, 1096
HP te Amsterdam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer
81844646;
c. Alleo Platform Transactions: Alleo Platform Transactions B.V., gevestigd te
Amsterdam, kantoorhoudende te Omval 300, 1096 HP te Amsterdam, ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel onder nummer 88734692
d. Benefit(s): de via het Platform door Werknemers aan te schaffen en te beheren
secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals (kortingscodes voor) goederen en diensten
van Partners en flexibele salariscomponenten;
e. Benefit-Diensten: de door Alleo Platform Transactions geleverde diensten,
bestaande uit het beheer van vooruitbetaalde bedragen voor Budgetten en het ten
behoeve van Klant inkopen en ter beschikking stellen van Benefits van Partners,
zoals omschreven in artikel 1.2;
f. Budget: de door Klant binnen het Platform (aan haar Werknemers) beschikbaar
gestelde waarde die correspondeert met een door Klant aan Alleo Platform
Transactions vooruitbetaald bedrag (inclusief in de vorm van een borgsom indien
van toepassing) voor de aanschaf van Benefits door Werknemers;
g. Diensten: de Benefit-Diensten en de Platformdiensten;
h. Initiële Termijn: de overeengekomen aanvankelijke looptijd van de Overeenkomst,
1/12zoals opgenomen in het opdrachtformulier of, als daar geen looptijd is opgenomen,
zoals in artikel 4 van deze Algemene Voorwaarden bepaald;
i. Leveringsovereenkomst: iedere individuele overeenkomst die via het Platform
wordt gesloten voor de levering door Partner van een Benefit, welke levering door
tussenkomst van Alleo PFT wordt verricht en waarbij Alleo Platform Transactions
optreedt in eigen naam maar op order en voor rekening van Klant;
j. Klant: de Partij (werkgever) waarmee Alleo respectievelijk Alleo Platform
Transactions een Overeenkomst is aangegaan;
k. Opdrachtnemer: Alleo dan wel Alleo Platform Transactions, afhankelijk van de
context; Alleo is de Partij die de Platformdiensten levert en Alleo Platform
Transactions is de Partij die de Benefit-Diensten levert;
l. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Klant en Alleo respectievelijk Alleo
Platform Transactions op grond waarvan Klant gerechtigd is gebruik te maken van
de Benefit-Diensten van Alleo Platform Transactions en/of Platformdiensten van
Alleo, bestaande uit het opdrachtformulier (de Benefits-as-a-service-overeenkomst)
inclusief bijlagen, deze Algemene Voorwaarden en verwerkersovereenkomst;
m. Partner: een derde partij die diensten/producten aanbiedt die Werknemers als
Benefits via het Platform kunnen aanschaffen;
n. Partij / Partijen: Alleo, Alleo Platform Transactions en/of de Klant, afhankelijk van
de context van het gebruik;
o. Platform: het door Alleo beschikbaar gestelde employee benefits-as-a-service
platform dat via een mobiele applicatie en/of website toegankelijk is, waarop
Werknemers Benefits kunnen kiezen;
p. Platformdiensten: de door Alleo geleverde diensten, bestaande uit het aanbieden
van het Platform zoals omschreven in artikel 1.1;
q. Platformvergoeding: de door Klant aan Alleo verschuldigde vergoeding voor
gebruik van het Platform tot het overeengekomen aantal Werknemers;
r. Vertrouwelijke informatie: alle informatie die door de ene Partij aan de andere
wordt bekendgemaakt, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling, en die als vertrouwelijk
wordt aangemerkt of die door zijn aard of in de omstandigheden van de
openbaarmaking redelijkerwijs als vertrouwelijk moet worden beschouwd.
Vertrouwelijke Informatie omvat alle relevante documentatie (in welke vorm dan
ook) die toebehoort aan de openbaarmakende Partij. In het geval van
Opdrachtnemer omvat dit in ieder geval de gegevens die door of via het Platform
worden verstrekt;
s. Werkdag(en): kalenderdagen tussen 09:00 en 17:00 uur CET/CEST lokale tijd, met
uitzondering van zaterdagen, zondagen en feestdagen (in Nederland);
t. Werknemer(s): Personen in dienst bij, of op andere wijze werkzaam voor Klant die
als zodanig toegang hebben tot het Platform.
3. Toepasselijkheid
1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten waarbij
Opdrachtnemer partij is en op iedere toekomstige rechtsverhouding tussen
Opdrachtnemer en Klant.
2. Algemene (inkoop)voorwaarden van Klant en/of eventuele derden zijn niet van
toepassing op de Overeenkomst.
3. Indien een van de bepalingen van de Algemene Voorwaarden en/of Overeenkomst
nietig is of vernietigd wordt of niet-afdwingbaar wordt bevonden, wordt deze bepaling
vervangen door een geldige bepaling, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt
gehouden met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling. Alle overige
bepalingen blijven onverminderd van kracht.
4. In geval van strijdigheid tussen bepalingen in deze Algemene Voorwaarden en de
overige delen van de Overeenkomst, is de volgende rangorde van toepassing:
a. het opdrachtformulier (de Benefits-as-a-service-overeenkomst);
2/12b. de Algemene Voorwaarden; en
c. de verwerkersovereenkomst.
5. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen
of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook voor reeds gesloten Overeenkomsten met
inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging aan
Klant. Indien Klant een wijziging van de Algemene Voorwaarden niet wil accepteren,
kan hij tot de datum waarop de nieuwe Algemene Voorwaarden van kracht worden de
Overeenkomst opzeggen met ingang van die datum, tenzij Partijen bepalen dat de
oude versie van de Algemene Voorwaarden voor Klant van toepassing blijft.
4. Totstandkoming en duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat deze door beide Partijen is
ondertekend, dan wel op het moment dat Opdrachtnemer is aangevangen met de
uitvoering van de beoogde werkzaamheden. Alle aanbiedingen en offertes van
Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod schriftelijk uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
2. Voor zover geen andere termijn is overeengekomen, wordt de Overeenkomst in eerste
instantie aangegaan voor een Initiële Termijn van twaalf (12) maanden. Na afloop van
de Initiële Termijn wordt de Overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd voor
opeenvolgende periodes van één (1) jaar ("Verlengingstermijn"). De Overeenkomst
kan per het einde van de Initiële Termijn dan wel een Verlengingstermijn door een
Partij worden opgezegd met een opzegtermijn van één (1) maand voorafgaand aan het
verstrijken van de Initiële Termijn of de Verlengingstermijn. Opzegging kan alleen
schriftelijk. Tussentijdse beëindiging is niet mogelijk anders dan op grond van artikel 11
van de Algemene Voorwaarden.
5. Prijzen
1. Alle prijzen in de Overeenkomst, aanbiedingen en/of offertes van Opdrachtnemer zijn
uitgedrukt in Euro's (€) en exclusief omzetbelasting (BTW).
2. De periodieke Platformvergoeding die Klant is verschuldigd is gekoppeld aan het
aantal Werknemers dat gebruik mag maken van het Platform, zoals opgenomen in de
Overeenkomst. Op de ingangsdatum van de Overeenkomst factureert Alleo de
Plaformvergoeding die correspondeert met het afgenomen aantal Medewerkers dat
gebruik mag maken van het Platform. Zodra het maximum aantal toegestane
Werknemers is overschreden, factureert Alleo aan het eind van de betreffende maand
de Platformvergoeding die correspondeert met de volgende tranche Medewerkers,
zoals opgenomen in de Overeenkomst. Deze aanvullende factuur betreft het
resterende gedeelte van het contractjaar (pro rata berekend). Op deze manier
factureert Alleo Klant steeds voor aanvullende tranches Medewerkers zodra het vorige
maximum aantal Medewerkers is overschreden.
3. Zodra het aantal inbegrepen Medewerkers van een bepaalde tranche is overschreden
geldt automatisch het maximum aantal toegestane Medewerkers van de volgende
tranche, en de daarmee corresponderende Platformvergoeding, als basis voor de
gehele resterende looptijd van de Overeenkomst. Tussentijdse verlaging van de
tranches inbegrepen Medewerkers is niet mogelijk zonder toestemming van
Opdrachtnemer.
4. Opdrachtnemer kan naar eigen inzicht bepalen een korting toe te passen op de
vergoedingen die Klant verschuldigd is. Klant kan geen rechten ontlenen aan door
Opdrachtnemer in andere gevallen toegepaste kortingen. Tenzij expliciet anders
overeengekomen in de Overeenkomst, komen verleende kortingen te vervallen na
verloop van 12 maanden.
5. De prijzen van beschikbare Benefits voor de aanschaf van goederen of diensten van
Partners zijn vermeld in het Platform en worden voor het grootste deel bepaald door de
Partners zelf. Opdrachtnemer is op ieder moment gerechtigd om de prijzen van
beschikbare Benefits aan te passen. Aangekochte Benefits kunnen niet eenzijdig terug
3/12worden geconverteerd tot Budget.
6. Klant dient zelf tijdig de accounts van Medewerkers te deactiveren. Om doorlopende
Benefits die door een Medewerker bij externe Partners zijn ingekocht tijdig te kunnen
stopzetten en te voorkomen dat Medewerkers die daartoe niet meer gerechtigd zijn
nog nieuwe Benefits afnemen, moet Klant accounts van Werknemers ten minste één
(1) maand voorafgaand aan de datum waarop zij geen recht meer hebben op Benefits
uit het platform verwijderen (“Afmelden”). Kosten die Alleo Platform Transactions
maakt als gevolg van te late Afmeldingen (zoals het langer doorlopen van een
abonnement) komen voor rekening van Klant en zal Alleo Platform Transactions in
mindering brengen op het Budget (of afzonderlijk in rekening brengen indien geen
Budget beschikbaar is). Klant kan Werknemers Afmelden via het Alleo klantportaal
(indien er geen koppeling met een HR of salaris platform actief is).
7. Met betrekking tot de hoogte van het Budget en de (vergoeding voor) door
Opdrachtnemer geleverde Diensten zijn de gegevens uit de administratie van
Opdrachtnemer volledig bewijs, onverminderd het recht van de Klant om tegenbewijs
te leveren.
8. Aan het begin van elke Verlengingstermijn wordt de Platformvergoeding onderworpen
aan een automatische, door Alleo te bepalen prijsindexering. Indien de verhoging van
de Platformvergoeding voor een Verlengingstermijn meer dan 5% bedraagt, zal Alleo
Opdrdachtgever ten minste 40 dagen (10 dagen naast de opzegtermijn van één
maand als bedoeld in artikel 4.2) voorafgaand aan de aanvang van die
Verlengingstermijn informeren over de aangepaste prijs.
6. Facturering en Betalingsvoorwaarden
1. De Platformvergoeding wordt jaarlijks vooraf gefactureerd door Alleo, tenzij Klant
conform artikel 5.2 tijdens een contractjaar een aanvullende Platformvergoeding
verschuldigd is voor een volgende tranche Medewerkers.
2. Om Benefits bij Partners aan te kunnen schaffen moet Klant beschikken over een
Budget. Om een Budget te verkrijgen moet Klant de hoogte van het gewenste Budget
aan Alleo Platform Transactions doorgeven, waarna Alleo Platform Transactions het
Budget in het Platform beschikbaar stelt. Alleo Platform Transactions brengt de waarde
van het volledige Budget in de volgende kalendermaand aan Klant in rekening. De
door Werknemers aangeschafte Benefits worden vanaf het moment dat een Budget is
aangemaakt in mindering gebracht op het beschikbare Budget. De waarde van het
Budget is een vordering van Klant op Alleo Platform Transactions, welke vordering
vermindert naarmate het Budget voor de aankoop van Benefits wordt gebruikt. Aan het
einde van iedere kalendermaand factureert Alleo Platform Transactions de in de
voorafgaande kalendermaand afgenomen Benefits aan Klant (waarbij de totale waarde
van de afgenomen Benefits wordt verrekend tegen het beschikbare Budget). Zodra
geen Budget meer beschikbaar is geldt het in lid 3 bepaalde.
3. Als geen Budget beschikbaar is, en Partijen overeenkomen dat Werknemers Benefits
kunnen afnemen zonder dat een Budget beschikbaar is, betaalt de Klant maandelijks
achteraf voor afgenomen Benefits. Facturatie vindt plaats door middel van de
uitreiking van een verzamelfactuur aan Klant binnen vijf (5) Werkdagen na afloop van
de maand waarin de aanschaf heeft plaatsgevonden. De waarde van de in de
voorafgaande maand aangeschafte Benefits wordt als aparte post opgenomen op de
verzamelfactuur die aan de Klant wordt uitgereikt ter zake van de leveringen van
goederen en diensten ingevolge artikel 3, zesde lid respectievelijk artikel 4, vierde lid
Wet op de omzetbelasting 1968.
4. Klant is zelf verantwoordelijk voor het instellen van een limiet van het bedrag dat
Werknemers aan Benefits kunnen besteden, indien gewenst.
5. Terugbetaling van niet-besteed Budget vindt enkel plaats bij de volgende
gelegenheden:
a. b. Bij beëindiging van deze Overeenkomst om welke reden dan ook;
Bij verval van het Budget dat aan een Werknemer is toegekend als gevolg van
4/12Afmelden van de betrokken Werknemer of het overschrijden van een maximum
Budget door een Werknemer indien Klant een spaarlimiet heeft ingesteld (in dit
geval vindt creditering van het vervallen Budget plaats tegen de volgende factuur
c.q. facturen van Opdrachtnemer).
6. Voor facturen van Opdrachtnemer gelden de volgende betalingstermijnen:
a. Voor facturen uitgereikt door Alleo geldt een betalingstermijn van 30 dagen vanaf
de factuurdatum;
b. Voor facturen uitgereikt door Alleo Platform Transactions geldt een
betalingstermijn van 14 dagen.
7. Opdrachtnemer is gerechtigd vooruitbetaling van Klant te verlangen voor te verrichten
Diensten, ook gedurende de looptijd van de Overeenkomst. Indien Klant niet (tijdig)
aan dit verzoek voldoet, is Opdrachtnemer gerechtigd de dienstverlening op te
schorten. Indien de opschorting leidt tot tussentijdse beëindiging, geldt het bepaalde in
artikel 4 lid 2. Klant kan geen enkel recht doen gelden met betrekking tot de uitvoering
van de Overeenkomst, voor zover hij de vooruitbetaling niet heeft verricht.
8. Indien Klant niet of niet tijdig aan een betalingsverplichting voldoet, is Opdrachtnemer,
zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, gerechtigd tot:
a. opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst ten aanzien waarvan Klant in
verzuim is (waar onder begrepen het beperken van toegang tot het Platform of
onmogelijk maken van het selecteren van Benefits);
b. incasseren van wettelijke handelsrente (zoals bedoeld in artikel 6:119a BW en
artikel 6:120 lid 2 BW). De rente is verschuldigd vanaf het moment dat Klant in
verzuim is met betaling totdat Klant volledig heeft voldaan wat hij aan
Opdrachtnemer verschuldigd is;
c. vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waarbij deze
laatste kosten geacht worden te bestaan uit tenminste 15% van het bedrag dat
Klant niet tijdig heeft betaald.
9. Bezwaren tegen de hoogte van de door Opdrachtnemer in rekening gebrachte of
geïncasseerde bedragen dienen door de Klant uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na
factuurdatum, schriftelijk of per e-mail aan Opdrachtnemer kenbaar te worden
gemaakt. Na het verstrijken van deze termijn wordt de Klant geacht akkoord te zijn
gegaan met het op de factuur vermelde bedrag. Partijen treden in dat geval zo spoedig
mogelijk in overleg over (het betwiste deel van) de betrokken factuur. Betwisting van
een gedeelte van een factuur schort de betalingsverplichting van Klant voor het niet-
betwiste deel van de factuur niet op.
7. Intellectuele eigendomsrechten
1. Alle (informatie vervat in) aanbiedingen, offertes, ontwerpen, modellen, afbeeldingen,
foto's, tekeningen, producten, Diensten, het Platform, en de daarmee samenhangende
rechten van intellectuele of industriële eigendom berusten uitsluitend bij
Opdrachtnemer en/of één van haar licentiegevers. Het is Klant niet toegestaan
voornoemde documenten en materialen geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen,
openbaar te maken, te gebruiken, aan derden ter beschikking te stellen en/of ter
inzage te geven zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
2. Het is Opdrachtnemer toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming
en het waarborgen van de in lid 1 bedoelde rechten. Het is Klant niet toegestaan deze
technische (beveiligings)maatregelen te omzeilen, te verwijderen en/of te schenden.
Klant is evenmin bevoegd tot het (laten) verwijderen, aanpassen en (laten) verwijderen
van de door Opdrachtnemer ter beschikking gestelde software, websites,
databestanden, apparatuur of materialen.
3. Opdrachtnemer vrijwaart Klant van alle aanspraken van een derde partij die beweert
dat een door Opdrachtnemer aan Klant geleverd materiaal (met inbegrip van met
name het Platform) inbreuk maakt op een intellectueel eigendomsrecht van die derde
partij. In geval van een dergelijke claim dient Klant Opdrachtnemer onverwijld
schriftelijk op de hoogte te stellen en alle nodige medewerking en informatie te
5/12verstrekken voor de verdediging door Opdrachtnemer. Opdrachtnemer heeft de
volledige controle over de verdediging en eventuele schikking van een dergelijke claim,
en Klant mag geen erkenningen doen of een claim schikken zonder de voorafgaande
schriftelijke toestemming van Leverancier.
8. Overmacht
1. Onder overmacht wordt in geval van Opdrachtnemer verstaan alle omstandigheden
van feitelijke, juridische of andere aard, die – al dan niet voorzienbaar – buiten haar
schuld de tijdige uitvoering van de Overeenkomst verhinderen of naar het oordeel van
Opdrachtnemer de tijdige uitvoering van de Overeenkomst bijzonder laakbaar maken.
Dergelijke omstandigheden omvatten, maar zijn niet beperkt tot: stakingen; storingen
in de toevoer van energie en water of vuur.; import-, export- en productieverboden,
overheidsmaatregelen; transportbelemmeringen; pandemieën; het niet naar behoren
nakomen van de verplichtingen door de leveranciers van Opdrachtnemer;
stroomstoring; oorlog; overstroming; terrorisme; uitval van het internet, datanetwerk of
telecommunicatiefaciliteiten.
2. Een Partij is niet aansprakelijk voor schade van een andere Partij als deze het gevolg
is van een overmachtssituatie.
3. Als een Partij haar verplichtingen onder de Overeenkomst niet kan nakomen door een
overmachtssituatie, kan deze tekortkoming de Partij niet worden toegerekend.
4. Indien een overmachtsituatie langer dan zestig dagen duurt, heeft elk van de Partijen
het recht de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen.
9. Vertrouwelijkheid
1. De Partij die Vertrouwelijke Informatie ontvangt zal deze niet openbaar maken,
behalve aan (i) derden die schriftelijk zijn geautoriseerd door de bekendmakende
Partij; of (ii) haar functionarissen of werknemers die dergelijke Vertrouwelijke
Informatie in verband met de Overeenkomst moeten kennen, op voorwaarde dat de
ontvangende Partij zich verplicht tot naleving van de verplichtingen welke in dit artikel
zijn opgenomen.
2. Partijen zullen Vertrouwelijke Informatie niet voor andere doeleinden gebruiken dan
voor het nakomen van hun verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst of het
voldoen aan een wettelijke verplichting.
3. Beide Partijen zullen alle nodige of passende stappen ondernemen om Vertrouwelijke
Informatie te beschermen tegen ongeoorloofde openbaarmaking of gebruik, en zullen
de bekendmakende Partij onmiddellijk op de hoogte stellen van elke ongeoorloofde
openbaarmaking of gebruik van Vertrouwelijke informatie, en zullen alle maatregelen
nemen die de bekendmakende Partij redelijkerwijs verzoekt om verder ongeoorloofd
gebruik of openbaarmaking ervan te voorkomen.
4. De verplichtingen die in dit artikel worden uiteengezet, zijn niet van toepassing voor
zover Vertrouwelijke Informatie:
a. algemeen beschikbaar wordt voor het publiek buiten de schuld van de ontvangende
Partij;
b. moet worden bekendgemaakt op grond van toepasselijke wetten, regels,
voorschriften of vonnis van een rechter. Voorafgaand aan de openbaarmaking zal
de ontvangende Partij de bekendmakende Partij op de hoogte stellen van een
dergelijke openbaarmaking en van welke Vertrouwelijke Informatie en in welke
mate deze openbaar is gemaakt, en zal zij samenwerken met de bekendmakende
Partij om een maximaal beschermingsbevel of -maatregel te verkrijgen.
5. De geheimhoudingsverplichtingen in dit artikel blijven van kracht na beëindiging van de
Overeenkomst gedurende een periode van vijf (5) jaar na genoemde beëindiging.
10. Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor een toerekenbare tekortkoming in de
uitvoering van de Overeenkomst, een onrechtmatige daad of anderszins is beperkt tot
6/12de vergoeding van directe schade van Klant. De totale, geaggregeerde
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is per kalenderjaar gemaximeerd tot het totale
bedrag dat Klant daadwerkelijk aan Opdrachtnemer heeft betaald uit hoofde van de
Overeenkomst in dat kalenderjaar (dat wil zeggen: Alleo is aansprakelijk tot maximaal
het in dat kalenderjaar betaalde bedrag voor de Platformdiensten, en Alleo Platform
Transaction tot maximaal het in dat kalenderjaar betaalde bedrag voor de Benefit-
Diensten). Indien om welke reden dan ook de bovenstaande beperking van
aansprakelijkheid niet van toepassing is, zal de totale aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer op grond van deze Overeenkomst niet meer bedragen dan het bedrag
dat wordt uitgekeerd onder de verzekering van Opdrachtnemer die dergelijke claims
dekt, met een maximum van € 100.000.
2. “Directe schade” als bedoeld in het vorige artikellid betekent uitsluitend:
a. zaakschade;
b. redelijkerwijs gemaakte onkosten die Klant zou moeten maken om ervoor te zorgen
dat de prestaties van Opdrachtnemer in overeenstemming zijn met de
Overeenkomst; deze alternatieve schade wordt echter niet vergoed indien de
Overeenkomst door Klant is ontbonden;
c. redelijkerwijs door Klant gemaakte onkosten om de oorzaak en omvang van direct
schade vast te stellen;
d. redelijkerwijs gemaakte onkosten om direct schade te voorkomen of te beperken.
3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor andere schade dan directe schade zoals
hiervoor omschreven, waaronder gevolgschade voortvloeiend uit of in verband met de
Overeenkomst, met inbegrip van, zonder enige beperking, schade aan en/of verlies
van gegevens, winstderving, omzetderving, verlies van verwachte besparingen en
overige soortgelijke financiële verliezen zoals verlies van goodwill of goede naam of
andere incidentele, indirecte schade, of schadevergoeding bij wijze van straf of
voorbeeld, van welke aard dan ook, ongeacht de vraag of Klant Opdrachtnemer in
kennis heeft gesteld van dergelijke mogelijke schade, schadevergoeding of verlies.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de (juistheid van de) in
het Platform opgenomen informatie, gegevens en andere inhoud aangeleverd door
Klant of derden, resultaten of beslissingen die hierop gebaseerd zijn of schade als
gevolg van een dergelijk resultaat of beslissing.
5. De in de voorgaande leden van dit artikel genoemde beperkingen zijn niet van
toepassing indien en voor zover de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste
roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtnemer of haar bestuurders.
6. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van de Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant Opdrachtnemer
onverwijld deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij ze Opdrachtnemer een
redelijke termijn stelt om de tekortkoming te herstellen, en Opdrachtnemer ook na die
termijn toerekenbaar in de nakoming van haar verplichtingen tekort blijft schieten. De
ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is om daarop adequaat te
reageren.
7. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Klant
de schade tijdig na het ontstaan daarvan schriftelijk bij Opdrachtnemer meldt. Het recht
van Klant om schadevergoeding te eisen krachtens deze Overeenkomst, op grond van
onrechtmatige daad of anderszins vervalt in elk geval indien Klant niet binnen één (1)
jaar na aanvang van de schadeveroorzakende gebeurtenis bij de bevoegde rechter
een vordering tot schadevergoeding heeft ingesteld ten aanzien van die gebeurtenis.
11. Beëindiging
1. Ieder der Partijen kan de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, met
onmiddellijke ingang door middel van een schriftelijke kennisgeving (door
aangetekende brief en per e-mail):
7/12a. indien de andere Partij in verzuim is met de nakoming van één van haar
verplichtingen uit de Overeenkomst, tenzij het verzuim, gezien haar geringe
betekenis of bijzondere aard, de ontbinding niet rechtvaardigt. Het verzuim treedt
pas in nadat de desbetreffende Partij deugdelijk en schriftelijk in gebreke is gesteld,
waarbij haar een termijn van minimaal 30 dagen is gegeven om haar verplichtingen
alsnog na te komen. Een ingebrekestelling is niet vereist indien de tekortkoming niet
meer kan worden hersteld; of
b. indien (i) een curator, bewindvoerder of soortgelijke functionaris is aangesteld over
alle of een deel van de activa of onderneming van de andere Partij; (ii) de andere
Partij een regeling treft ten gunste van haar schuldeisers of een andere regeling van
vergelijkbare betekenis; of (iii) de andere Partij in liquidatie gaat of haar
faillissement wordt uitgesproken.
2. In geval van beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, geldt het
volgende:
a. alle verleende licenties worden per direct beëindigd; en
b. alle informatie die door Partijen zijn gedeeld (inclusief eventuele Vertrouwelijke
Informatie) zal worden geretourneerd aan de andere Partij of worden verwijderd en
vernietigd uit het systeem(en); en
c. reeds bestaande rechten of rechtsmiddelen worden niet beïnvloed door een
dergelijke beëindiging.
3. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd of ontbonden zullen de prestaties die
Opdrachtnemer tot dat moment reeds heeft verricht en de daarmee samenhangende
betalingsverplichting van Klant geen voorwerp van ongedaanmaking zijn. Bedragen die
Opdrachtnemer vóór de ontbinding of beëindiging heeft gefactureerd blijven
onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding of
beëindiging direct opeisbaar. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele
schade bij beëindiging wegens overmacht.
12. Gebruik logo van Klant
1. Klant verleent Opdrachtnemer toestemming om de bedrijfsnaam, het logo en/of het
handelsmerk van Klant te gebruiken voor de promotie en marketing van haar Diensten
alsmede binnen het Platform ten behoeve van de verlening van haar Diensten,
conform de door Klant verstrekte richtlijnen voor het gebruik van haar bedrijfsnaam,
logo en/of handelsmerk.
13. Overige bepalingen
1. Opdrachtnemer is gerechtigd haar rechten en/of verplichtingen uit hoofde van deze
Overeenkomst of de Overeenkomst in het geheel zonder voorafgaande toestemming
van Klant over te dragen aan een derde.
2. Deze Algemene Voorwaarden, alle Overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn en
alle geschillen of vorderingen die voortvloeien uit of verband houden met deze
Algemene Voorwaarden of het onderwerp of de totstandkoming ervan (met inbegrip
van niet-contractuele geschillen of vorderingen) worden beheerst door en
geïnterpreteerd in overeenstemming met het Nederlands recht.
3. Eventuele geschillen die niet in der minne kunnen worden geregeld, zullen worden
voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter voor het arrondissement waar
Opdrachtnemer is gevestigd.
Hoofdstuk 2 - Specifieke bepalingen over de dienstverlening door Alleo
14. Licentieverlening en gebruik van het Platform
1. Alleo verleent hierbij aan Klant een niet-exclusief, niet sublicentieerbaar en niet
overdraagbaar recht om het Platform gedurende de looptijd van deze Overeenkomst te
laten gebruiken binnen haar organisatie door (of ten behoeve van) haar Werknemers.
8/12Klant mag het Platform gebruiken voor interne bedrijfsdoeleinden, en niet voor externe
commerciële doeleinden zoals: distributie of sublicentiëring.
2. Iedere Werknemer krijgt een uniek account binnen het Platform. Gedurende de looptijd
van de Overeenkomst kan Klant zelf aanvullende accounts voor nieuwe Werknemers
aanmaken. Alle Werknemers dienen de Alleo Terms & Conditions te accepteren en na
te komen, en Klant is verantwoordelijk voor deze acceptatie en nakoming. Iedere
schending van de Alleo Terms & Conditions door een Werknemer wordt beschouwd als
een schending van Klant zelf. De van kracht zijnde versie van de voorwaarden is te
vinden op https://www.alleo.nl/static/user-terms-conditions.
3. Klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verwijderen van accounts van Werknemers
die niet langer toegang tot het Platform dienen te hebben (in het bijzonder als deze niet
langer werkzaam zijn voor Klant).
4. Na het sluiten van de Overeenkomst heeft Klant recht op het gebruik van de in de
Overeenkomst benoemde Diensten. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders
overeengekomen, verleent Opdrachtnemer haar Diensten op basis van een
inspanningsverbintenis. Dat betekent onder meer dat het Platform wordt aangeboden
“as-is”; het Platform bevat alleen de functionaliteiten en overige eigenschappen zoals
Klant (en de door Klant geautoriseerde Werknemer) die aantreft op het moment van
gebruik ervan. Alleo spant zich in om eventuele gebreken in het Platform op te lossen
conform de dienstverleningsniveaus als opgenomen in artikel 15.
5. Alleo kan de uitvoering van het Platform voortzetten met gebruikmaking van een nieuwe
of gewijzigde versie van de onderliggende programmatuur. Alleo is niet gehouden
specifieke eigenschappen of functionaliteiten van het Platform te handhaven, te wijzigen
of toe te voegen. Alleo kan het Platform geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik
stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud of andere vormen van service.
Alleo zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk en deze zo
mogelijk op momenten laten plaatsvinden waarop het Platform doorgaans het minst
intensief gebruikt wordt.
6. Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot in het Platform weergegeven
producten, diensten en andere inhoud behoren toe aan Alleo en/of haar licentiegevers
(c.q. de Partners). In het Platform weergegeven logo’s, afbeeldingen en andere content
van fabrikanten, leveranciers en andere partijen zijn uitsluitend bedoeld om
Werknemer(s) van het Platform informatie te verstrekken over de betreffende producten
en diensten.
7. Als Alleo aan Klant een geconfigureerde versie van het Platform beschikbaar maakt,
zullen Partijen in onderling overleg bepalen welke Partners worden opgenomen in de
specifiek voor Klant geconfigureerde versie van het Platform.
15. Dienstverleningsniveau en Aanvaardbaar gebruik
1. Na het sluiten van de Overeenkomst verkrijgen de Werknemers toegang tot het
Platform door het aanmaken van een account. Zodra het Platform door een
Werknemer wordt gebruikt geldt het als geaccepteerd door Klant. Werknemers zijn zelf
verantwoordelijk voor het geheimhouden van de inloggegevens. Zodra de Werknemer
dan wel Klant weet of reden heeft te vermoeden dat inloggegevens in handen zijn
gekomen van onbevoegden zal Klant Alleo daarvan onverwijld op de hoogte stellen,
onverminderd zijn eigen verplichting om direct zelf doeltreffende maatregelen te
treffen, zoals bijvoorbeeld het veranderen van de inloggegevens.
2. De servicelevels met betrekking tot het Platform en de Diensten die onder deze
overeenkomst vallen, zijn de volgende:
a. Telefonische ondersteuning: tijdens Werkdagen (alleen voor Klant, niet voor
Werknemers);
b. E-mail- en chatondersteuning: tijdens werkdagen; E-mails die buiten Werkdagen
worden ontvangen, worden verzameld, maar er kan geen actie worden
gegarandeerd tot de volgende Werkdag.
9/123. De beschikbaarheid van het Platform is 99,9% van de totale beschikbare tijd in een
kalendermaand, gemeten op Werkdagen en buiten aangekondigd onderhoud. De tijd
dat het Platform niet beschikbaar of toegankelijk is (i) vanwege onderhoud dat ten
minste 3 dagen van tevoren is aangekondigd of (ii) door omstandigheden die als
overmacht kunnen worden aangemerkt, telt niet mee voor de berekening van de
beschikbaarheid.
4. Alleo zal binnen de volgende termijnen reageren op incidenten en/of verzoeken die
door de Klant worden ingediend met betrekking tot het Platform:
a. 0 tot 8 uur (tijdens Werkdagen) voor problemen die zijn geclassificeerd als hoge
prioriteit. Dit is onder meer het geval als:
■ het Platform in het geheel niet functioneert; of
■ er sprake is van een probleem dat een kritieke impact heeft op de werking van
het Platform en directe aandacht vereist om ernstige verstoringen te
voorkomen of op te lossen; of
■ incidenten gerelateerd aan beveiliging of datalekken.
b. Binnen 2 Werkdagen voor problemen die zijn geclassificeerd als gemiddelde
prioriteit. Dit is onder meer het geval bij:
■ problemen die een significante impact hebben op de werking van het Platform,
maar waarvoor een tijdelijke oplossing beschikbaar is of welke geen
onmiddellijke kritieke gevolgen hebben.
c. Binnen 5 Werkdagen voor problemen die zijn geclassificeerd als lage prioriteit.Dit
is onder meer het geval bij:
■ problemen die een beperkte impact hebben op de werking van het Platform en
geen directe of ernstige gevolgen hebben voor de gebruikerservaring.
5. Klant garandeert dat zij en haar Medewerkers de de Diensten gebruiken in
overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving
Hoofdstuk 3 - Specifieke bepalingen over de dienstverlening door Alleo Platform
Transactions
16. Benefits van Partners
1. Op het Platform biedt Alleo Platform Transactions Benefits van Partners aan. Voor deze
Benefits geldt het volgende:
a. als een Werknemer binnen het Platform een Benefit van een Partner kiest, komt
een Leveringsovereenkomst tot stand waarbij Partner zich verplicht de Benefit te
leveren aan Alleo Platform Transactions, welke laatste partij de Benefit afneemt in
eigen naam maar op order en rekening van Klant die op haar beurt de Benefit
verwerft ten behoeve van Werknemer;
b. de Leveringsovereenkomst wordt beheerst door de voorwaarden zoals door de
Werknemer in het Platform geaccepteerd (inclusief eventuele
(leverings)voorwaarden van de Partner;
c. indien de Partner vereist dat aan één of meer aanvullende voorwaarden wordt
voldaan voordat Partner de Benefit kan leveren, komt de Leveringsovereenkomst
tot stand nadat aan deze voorwaarde(n) is voldaan. Deze voorwaarde kan
bestaan uit het sluiten van een nadere, directe overeenkomst tussen Partner
enerzijds en Klant, dan wel de Werknemer anderzijds. Als dit het geval is wordt
Alleo Platform Transactions bij deze nadere overeenkomst geen partij, en komt
deze nadere overeenkomst afzonderlijk van de Leveringsovereenkomst tot stand;
d. een Leveringsovereenkomst wordt gesloten voor de duur als opgenomen in de
Leveringsovereenkomst zelf of, als dat niet het geval is, voor onbepaalde tijd. Bij
een Leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan Alleo Platform Transactions
deze op ieder moment beëindigen, per de eerste dag van de volgende
10/12e. f. g. kalendermaand; en
bij beëindiging van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, worden alle
Leveringsovereenkomsten beëindigd op dezelfde datum als de datum waarop de
Overeenkomst eindigt. Een Leveringsovereenkomst ten behoeve van een
bepaalde Werknemer eindigt van rechtswege als de betrokken Werknemer is
Afgemeld. Beëindiging van een Leveringsovereenkomst laat de geldigheid van
eventueel tussen een Partner enerzijds en Klant of Werknemer anderzijds
gesloten nadere overeenkomsten onverlet;
Werkgever is zelf verantwoordelijk voor het vaststellen van de btw-behandeling
van ingekochte Benefits van Partners; en
Werkgever is verantwoordelijk voor het maken van passende afspraken met haar
Werknemers, zoals welke Benefits de individuele Werknemers kunnen afnemen
en of de eigendom van de geleverde Benefits wordt overgedragen aan de
betrokken Werkenemer.
2. Om de in artikel 16 bedoelde Leveringsovereenkomsten tot stand te brengen:
a. machtigt Klant haar Werknemers om, binnen de beperkingen van het aan de
Werknemers toegekende Budget of spaarlimiet, Alleo Platform Transactions te
instrueren om voor rekening van Klant Leveringsovereenkomsten met Partners
voor bepaalde Benefits aan te gaan; en
b. handelt Alleo Platform Transactions als commissionair, en geeft Klant opdracht
aan Alleo Platform Transactions om, op eigen naam maar voor rekening van Klant,
Leveringsovereenkomsten met Partners aan te gaan conform de instructie van
Werknemers.
3. Als Alleo Platform Transactions op eigen naam, maar op order en voor rekening van
Klant een Leveringsovereenkomst aangaat:
a. draagt Klant het economisch risico in verband met de (uitvoering van) de
Leveringsovereenkomst;
b. vrijwaart Klant Alleo Platform Transactions van alle gevolgen van de handelingen
die Alleo Platform Transactions als commissionair verricht, en van alle schade,
kosten en vorderingen in verband met Leveringsovereenkomsten (van Partners of
derden) die Alleo Platform Transactions voor rekening van Klant aangaat;
c. doet Partner de producten/diensten en de daaraan gerelateerde correspondentie
en documentatie rechtstreeks toekomen aan de Werknemer die de
corresponderende Benefit heeft gekozen, tenzij anders afgesproken. De
betreffende Werknemer kan eventuele garantie-aanspraken jegens Partner
geldend maken; en
d. factureert Partner Alleo Platform Transactions voor de afgenomen producten en/of
diensten voor de duur van de Leveringsovereenkomst, en brengt Alleo Platform
Transactions de waarde van de Benefit bij Klant in rekening conform artikel 6 van
de Algemene Voorwaarden.
17. Commissionairsverhouding
1. Alleo Platform Transactions faciliteert de inkoop van Benefit(s) van Partners door Klant
ten behoeve van haar Werknemers. De Klant erkent dat de prijzen die aan de Benefit(s)
ten grondslag liggen, niet altijd door Alleo Platform Transactions worden vastgesteld en
daarom op elk moment kunnen worden gewijzigd.
2. Voor BTW-doeleinden geldt dat Alleo Platform Transactions optreedt als tussenpersoon
zoals bedoeld in artikel 3, lid 6 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (in het geval van
een levering van goederen) en artikel 4, lid 4 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (in
het geval van diensten). Alleo Platform Transactions handelt op eigen naam, maar op
order en voor rekening van de Klant. Partner zal zijn facturen daartoe op naam stellen
van en toesturen aan Alleo Platform Transactions en Alleo Platform Transactions zal op
haar beurt facturen uitreiken op eigen naam aan de Klant. De commissionairsfictie, zoals
11/12bedoeld in artikel 3, lid 6 respectievelijk artikel 4, lid 4 van de Wet op de omzetbelasting
1968, geldt specifiek en uitsluitend voor de heffing van btw. Deze bepaling heeft geen
gevolgen voor hetgeen civielrechtelijk tussen Partijen is overeengekomen.
3. De dienstverlening van Alleo Platform Transactions (de Benefit-Diensten) bestaat uit:
(a) het onderhouden van een betalingsinfrastructuur die in staat is om betalingen van
Klant te ontvangen en betalingen te doen aan Partners voor de door/namens
(Werknemers van) Klant gedane bestellingen, (b) het beheer van het bedrag dat
correspondeert met het door Klant beschikbaar gestelde Budget, met dien verstande dat
over het Budget geen rente- of andere vergoeding plaatsvindt aan Klant, (c) het
verwerken van bestellingen van Werknemers via het Platform door het betreffende
product/dienst dat correspondeert met de Benefit bij Partner in te kopen in haar
hoedanigheid als commissionair en de koopprijs hiervoor uit het door de Klant
beschikbaar gestelde Budget te betalen aan Partner; (d) communiceren met Partner en
Klant inzake de financiële afwikkeling van de door Alleo Platform Transactions in eigen
naam en op order en voor rekening van de Klant ingekochte goederen/diensten; (e)
ondersteuning bieden aan Klant, waarbij het uitgangspunt is dat Partner de primair
verantwoordelijke is met betrekking tot claims, retourzendingen en vragen.
4. Klant garandeert jegens Opdrachtnemer dat zij voldoet aan wettelijke verplichtingen met
betrekking tot het correct inhouden en afdragen van belastingen en sociale
verzekeringen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving in het kader van de
door haar verrichte activiteiten en de door haar Werknemers gewenste en afgenomen
Benefits via het Platform. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld
voor enig verzuim of nalatigheid van Klant bij het nakomen van haar wettelijke fiscale
verplichtingen zoals vermeld
5. Voor haar dienstverlening als commissionair is Klant aan Alleo Platform Transactions
een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding brengt Alleo Platform Transactions in
rekening door een opslag te rekenen boven de prijs die een Partner rekent voor haar
diensten of goederen die als Benefits beschikbaar zijn. Deze opslag is automatisch
berekend en opgenomen in de prijs voor een Benefit, zoals in het Platform weergegeven.
12/12


